top of page
Logo Websters XS

UGC: de beste reclame maak je niet zelf

De wereld van User Generated Content (UGC) groeit razendsnel, en dat is niet zonder reden. Waar voorheen vooral de merken zelf content maakten, zijn het nu juist de consumenten die het verhaal vertellen. Mensen vertrouwen immers vooral de ervaringen van andere consumenten. 


Ook wij hebben ons verdiept in deze trend, dankzij onze TikTok-influencer Femke die sinds kort ook haar eerste stappen als UGC creator heeft gezet! Je vindt haar op alle platformen op @femke


Bewezen impact: UGC creaties voor...




UGC, wat is dat eigenlijk?


UGC, voluit User Generated Content, verwijst naar alle vormen van content - zoals afbeeldingen, video's, blogs, recensies en social media posts - die zijn gemaakt door consumenten in plaats van door het merk zelf. 

UGC

Hoewel traditionele UGC organisch en vaak onbetaald is, zien we steeds vaker dat bedrijven betaalde UGC content inzetten voor hun merk. Hierbij worden content creators, in ruil voor een vergoeding, ingezet om content te maken die het bedrijf daarna kan posten. Dit kan in de vorm zijn van geld, gratis producten, kortingen of andere voordelen. 


UGC, waarom zou ik daarvoor betalen?


  1. Authenticiteit


Mensen vertrouwen mensen die net als zij consument zijn – daarom is UGC zo effectief.  UGC content lijkt sterk op organische posts, waardoor het heel authentiek overkomt. Wanneer iets authentiek aanvoelt, zijn mensen sneller geneigd om tot aankoop over te gaan. 


Uit onderzoek van Hootsuite blijkt bovendien dat merken tegenwoordig vaker afwijken van hun strakke ‘merkstijl’ om juist authentieker over te komen. Denk bijvoorbeeld aan make-up merken die kiezen voor een iets minder perfect ogend foundation flesje in plaats van een esthetisch perfect design. Dit soort keuzes maken producten realistischer en herkenbaarder voor consumenten, wat de geloofwaardigheid vergroot.


  1. Merkbekendheid vergroten 


Er zijn veel factoren die een rol kunnen spelen in het aankoopbeslissingsproces van mensen. Reviews van anderen is één van de meest doorslaggevende. Dankzij UGC komt je merk onder de aandacht bij meer mensen, wat zorgt voor een vergroting van jouw merkbekendheid. 

  1. Meer conversies 


Door UGC in te zetten, vergroot je niet alleen de merkbekendheid, maar beïnvloed je ook actief de koopbeslissingen van potentiële klanten. Dit verhoogt het vertrouwen in je merk en leidt uiteindelijk tot meer conversies. 


  1. Een heleboel content


De content die UGC-creators maken kan ingezet worden voor veel doeleinden. Zo heb je altijd recente content om te posten. 🙂 Bovendien zijn ze professionals in hun vak, waardoor ze content op topniveau creëren. 


  1. Kostenefficiënt 


In tegenstelling tot een professionele fotoshoot of videoproductie, kan UGC op een meer kostenefficiënte manier gerealiseerd worden. Zelfs als je betaalt voor UGC, is het vaak goedkoper dan andere vormen van marketing. 











UGC, dat maakt echt het verschil


Zet je merk in de spotlight met UGC!


Heb jij nog vragen over UGC? Wil je graag meer informatie? Of wil jij met jouw bedrijf een UGC campagne opstarten? Neem dan gerust contact met ons op via UGC@websters.be

bottom of page