Jaguar heeft een schone lei nodig en die komt in de vorm van een complete rebranding en een conceptwagen. Een tijdje geleden deelde Jaguar een promotionele video voor hun rebranding, het opvallendste was het gebrek aan auto’s. Een advertentie voor een automerk… zonder auto’s. Jaguar stapt weg van hun iconische stijl om plaats te maken voor ‘uitbundig modernisme’. Hiermee hopen ze jongere, rijkere kopers aan te spreken met hun luxe auto’s, maar zal dit ook lukken? De initiële reactie is allesbehalve positief.
We zitten momenteel in een tijdperk waar iedereen geobsedeerd is met imago. De meeste merken slagen erin om een branding te creëren die aansluit bij hetgeen waarvoor zij staan, maar Jaguar heeft daarbij de bal misgeslagen. De nieuwe visie van het merk draait volledig rond uniek en origineel zijn, ‘Copy Nothing’ zoals oprichter Sir William Lyons het zei. Uniek is de branding zeker wel, tenminste in de auto-industrie. De meeste merken gaan voor big en bold. Jaguar kiest voor rond, zacht en felle kleuren. Kenmerken die we totaal niet associëren met een luxe wagen.
Het gevaar met hun ‘uitbundig modernisme’ is dat het binnen een aantal jaar al niet meer modern is. Een merk zoals Jaguar, dat al meer dan honderd jaar bestaat, moet een tijdloze branding hebben die bij het merk blijft passen. Jaguar claimt dat ze bouwen aan de toekomst van het bedrijf maar binnen 20 jaar gaan mensen zeggen dat hun branding zoooo 2024 was. Het enige deel dat we overhouden van de oude branding is het symbool van een jaguar, dat nu in een nieuw jasje werd gestoken als maker’s mark.
De teaser voor de rebranding bracht ook veel controverse met zich mee. Advertenties voor auto’s herkennen we meestal aan de prachtige landschappen en …auto’s. In de nieuwe Jaguar advertentie ontbreken beide. In de plaats krijgen we modellen in haute couture en het landschap van een nog niet ontdekte planeet. Volgens veel commentaren online is Jaguar nu ook ‘woke’ door hun nieuwe branding, maar dankzij deze nieuwe inclusiviteit kan iedereen nu voelen hoe het is om te arm te zijn voor een luxe auto.
‘Copy nothing’ werd op zijn kop gedraaid toen in de dagen na de reveal van het nieuwe Type 00 concept, iedereen precies een betere auto kon ontwerpen dan Jaguar zelf. De wagen wordt onthuld in twee kleuren, Miami Pink en London Blue. Dit zorgde voor heel wat backlash, we zijn het gewoon dat conceptwagens er vreemd kunnen uitzien maar deze kleurkeuzes brachten nog extra verwarring met zich mee. De auto zelf ziet er ook heel onafgemaakt uit. Het lijkt wat meer op een slecht gerenderde auto in een game dan een uitbundig moderne conceptwagen. Maar aangezien het maar een concept is, is er dus wel nog hoop voor de toekomst.
Ze willen met hun nieuwe look en feel de jongere generatie aanspreken, die hopelijk wat meer bereid zal zijn om veel geld te spenderen aan een auto. Door de rebrand bieden ze vaarwel aan hun oude klanten, het merk is namelijk onherkenbaar geworden. Voor Jaguar is het nu hopen dat enkel de initiële reactie slecht is en er toch nog een zoete aftertaste komt van de nieuwe branding.