Mark Zuckerberg, de topman van Facebook, wil de gewone gebruikers van zijn social media-platform opnieuw gelukkig zien wanneer ze door hun tijdlijn scrollen. Facebook kondigde daarom onlangs aan dat ze minder bedrijfscontent en meer content van vrienden gaan tonen. Hoera! Maar welke impact heeft deze verandering van koers op uw bedrijfsmarketing?
Zuckerberg merkt dat gebruikers steeds meer klagen over het feit dat Facebook te weinig inhoud toont van vrienden en familie, terwijl ze zich tegelijkertijd mateloos ergeren aan de vele marketingstunts en advertenties op hun tijdlijn. Facebook gaat daarom de nadruk leggen op betekenisvolle sociale interacties tussen jou en je vrienden. De vrienden van wie je de meeste kat- en babyfoto’s liket, zullen dus met andere woorden ook het vaakst opduiken op je tijdlijn.
Facebook gaat aan de andere kant ook de strijd aan met clickbaits - “Like deze post en maak kans op…” - en irrelevante advertenties. En dat heeft gevolgen voor adverteerders, non profit organisaties en bedrijven die momenteel via Facebook op een relatief goedkope manier dagelijks duizenden potentiële klanten weten te bereiken. Het is nu aan hen om oprechte - en dus betekenisvolle - interesse op te wekken bij de gebruikers vooraleer hun boodschap verschijnt op diens tijdlijnen.
Een nieuwe strategie en goede storytelling worden dus nòg belangrijker voor jouw bedrijf. Want hoe sterker de relatie met je gebruikers is, hoe meer Facebook je advertenties tòch zal oppikken in de news feed.
Allemaal goed en wel dat je poging tot het verbreken van het wereldrecord ‘kaarsen doven met een bierkaartje’ een prominentere plaats krijgt op de news feed van je goede vrienden, maar wat kan jij als adverteerder of zaakvoerder doen om de aandacht voor jouw boodschap niet te laten verzwakken? Investeren!
Investeer in storytelling
gebruikers moeten oprecht interesse tonen vooraleer Facebook aandacht gaat besteden aan jouw post. Je kan ze dus maar beter bij hun nekvel grijpen met een product mét een goed verhaal.
Investeer in goed design en opmaak
hoe lager de interactie, hoe meer geld je op tafel zal moeten leggen om je advertentie in de schijnwerpers te zetten. Je kan je advertentie er dus maar beter aantrekkelijk laten uitzien
Investeer in betekenisvolle interacties
Richt een goed onderhouden Facebook groep op voor je community en link de groep naar je pagina. Het zal je pagina een organische boost geven.
Maak live videos. Een blik achter de schermen of een uniek event: met een live video onderscheid je je van de rest en ‘kijkers’ zullen je merk niet snel vergeten.‘See First’-optie: vraag je volgers om naar je pagina te gaan om de
‘See First’-optie te activeren net onder de ‘Volg’-knop. De zichtbaarheid van je posts zal stijgen in de news feed.Automatiseer het hele proces door een chatbot te gebruiken. Facebook Messenger bots zijn de toekomst.
Met deze snok aan het roer, forceert Facebook bedrijven en adverteerders tot nadenken.
En tot actie. Actie!