De kracht van betekenisvolle communicatie
Een van de grootste illusies in marketing is de kracht van de bombardementstechniek. Te veel bedrijven werken hun communicatiestrategie uit alsof het een gevecht is. Ze hebben als doel om dezelfde boodschap overal te laten zien, en op elk kanaal. Deze aanpak is quick and dirty. Dezelfde boodschap gaat via e-mail, LinkedIn, Instagram en andere kanalen, in de hoop dat deze bij de klant blijft hangen. In zekere zin werkt dit: herhaling zorgt ervoor dat mensen je merk en boodschap onthouden. Maar het is oppervlakkig en vaak zelfs storend.
Bombarderen werkt niet
Elke dag word je overspoeld door een stortvloed van herhaling, die niet per se op je interesses is afgestemd. Na verloop van tijd zorgt dit niet alleen voor een gebrek aan interesse, maar zelfs voor irritatie.
Neem je eigen inbox als voorbeeld. Daar ga je tussen de reclame mails ongetwijfeld heel wat nieuwsbrieven zien. Vooral de grote merken trekken hier op oorlogspad om jouw aandacht te veroveren. Denk aan reclame mails staan van je bank, energiemaatschappij, streamingdienst, meubelwinkel, reisagent, … Maar in plaats van waardevolle en relevante informatie te bieden, draait het vaak alleen om het herhaaldelijk tonen van hun merknaam.Het resultaat? Je opent steeds minder en uiteindelijk haak je af en negeer je hun communicatie. Simpel gezegd: Word je zelf graag overspoeld met dezelfde boodschap? Nee? Voila.Respecteer je klanten. Anders ben je ze sneller kwijt dan je denkt.
Wat als we connecteren?
Wat als we, in plaats van te bombarderen, zouden focussen op connecteren? Connecteren is het opbouwen van een relatie met je klant. Het gaat niet om ‘meer’, maar om ‘beter’. Authenticiteit is iets moois, wat we niet mogen vergeten in een wereld vol AI. Probeer je klant te begrijpen. Focus op het brengen van waardevolle en relevante informatie. In plaats van dezelfde boodschap op elk kanaal te herhalen, stem je de content af op de verwachtingen per kanaal.
4 to do’s om beter te connecteren met je klant.
Ken je doelgroepBegrijp wat je klanten belangrijk vinden. Luister naar wat ze nodig hebben en bouw je communicatie daaromheen. Denk niet vanuit je bedrijf, vertrek bij je klant.
Creëer waardeDeel kennis, inzichten of verhalen die relevant zijn voor je publiek, zonder altijd iets te willen verkopen. Dit bouwt vertrouwen op en toont kennis van zaken.
Personaliseer je aanpakVerschillende kanalen vragen om een andere toon en andere inhoud. Waar LinkedIn zich leent voor zakelijke communicatie, is Instagram uitstekend voor meer visuele content. Heb je al gedacht over Pinterest of TikTok? Pas je boodschap aan naar het kanaal, zodat je klanten bereikt op een betekenisvolle manier..
Kies kwaliteit boven kwantiteitIn plaats van overal aanwezig te zijn, richt je je op de kanalen waar je boodschap impact kan hebben. Dit bespaart je tijd en zorgt er ook voor dat je communicatie echt binnenkomt en positief ervaren wordt.
Conclusie: Laat je merk spreken, niet schreeuwen
Marketing is verbinding maken en een boodschap laten overkomen. Stap dus weg van het bombarderen van je klanten en focus op connecteren. Klantcentraal denken is de kern. Als je kiest voor kwaliteit en relevantie zal je klant dit voelen en waarderen. Pas je boodschap aan volgens het medium. Zouden we dat niet allemaal meer appreciëren?