Een nieuw jaar, een rits nieuwe trends! Websters neemt jou mee op het ruimteschip om de nieuwe webdesign trends van 2023 te ontdekken. Hier zijn alvast acht die je allicht binnenkort zal tegenkomen op het internet.
1. Vintage graphics
Haaa, nostalgie… Ook bij webdesign voelen we het. Ondanks vele innovaties in technologie en design, zien we een heropleving van retro geïnspireerde ontwerpen. Designers grijpen terug naar handgetekende elementen en minimalistische typografische stijlen. Webpagina’s bevatten handgeschreven letters, knip-en-plak collages, sticker graphics en doodle tekeningen.
Deze webdesign trend combineert fysieke en digitale ervaringen en toont zo dat intimiteit en gezelligheid nog steeds leven in onze hightech maatschappij. Bovendien versterken eigen ontworpen elementen de identiteit van je website en merk.
Bron: www.caavadesign.com
2. Memphis design
Binnen het nostalgische design van websites, gaan we verder naar het memphis design. Het is meer een jaren ‘80 ding, dat een sterke comeback maakt in 2023. Dit design puilt uit in kleuren en levendigheid in een minimalistische wereld. Het wordt gecombineerd met geometrische patronen en organische texturen die wegstappen van saaie, platte ontwerpen.
Memphis webdesign werkt juist zo goed omdat het de aandacht van de gebruiker onmiddellijk trekt. Gebruikers voelen een sterkere betrokkenheid met de website en kijken graag verder rond om te zien wat de website nog zoal te bieden heeft.
Bron: www.upperquad.com
3. Geanimeerde hover effecten
Hover animaties zijn absoluut niet nieuw in 2023, maar wel trendier dan ooit. Eerder werden ze al gebruikt voor subtiele micro-interacties met bezoekers die langskomen. In 2023 worden deze hover-animaties groter om die interacties sterker te accentueren.
Deze animatie trend maakt een website speelser, maar ook gebruiksvriendelijker voor bezoekers. Hover-animaties faciliteren het snel browsen door de website. Bijvoorbeeld op een webshop waar een bezoeker over een product navigeert, wordt automatisch een volgende afbeelding getoond. Dit kan een voorproefje zijn van het product in een gebruiksomgeving. Zonder door te klikken, weet de bezoeker dus al hoe het product kan worden gebruikt. Ook voor gewone websites zonder webshop is het interessant. Denk maar aan icoontjes die tijdens het navigeren groter worden, een tekst tonen of transformeren tot een ander icoontje.
Met die (kleine) animaties nudge je jouw bezoekers. Met andere woorden motiveer je ze om te klikken op hetgeen dat jij wil.
Bron: www.minnim.tv
4. Creatieve laadschermen
Laadanimaties waren populair in de begindagen van het web, maar raakten sindsdien uit de mode. Sinds kort verwerken steeds meer ontwerpers laadschermen opnieuw in hun ontwerpen, en dit lijkt nog maar een begin.
Deze comeback van het laadscherm komt voort uit de toenemende populariteit van interactie, animatie en meeslepende website ontwerpen. Een laadscherm is een nieuwe kans om met bezoekers in contact te komen en de identiteit van de website over te brengen. Animaties maken bovendien het wachten op een nieuw scherm leuker.
De nood aan laadschermen is terug toegenomen door een steeds toenemende complexiteit van applicaties op het web. Wanneer een website gebruikers-specifieke gegevens moet inladen, verhoogt de laadtijd snel. Doordat we steeds verwachten dat een website onmiddellijk laadt, helpen laadschermen om het negatieve gevoel van te moeten wachten, weg te nemen.
Bron: Oleksandr Pronskyi
5. Parallax en dynamisch scrollen
Het parallax effect is een animatietechniek waarbij elementen in de voorgrond sneller bewegen dan die in de achtergrond. Hierdoor wordt een gevoel van diepte gecreëerd. Ook maakt het een website minder statisch, zonder al te veel andere animaties toe te voegen. Het is een trend die zich duidelijk doorzet in 2023.
Parallax en dynamisch scrollen zijn manieren om een driedimensionale beweging te laten ontstaan. Eén simpele scrol, en de bezoeker wordt meegenomen naar het onbekende. Ideaal voor bedrijven die weg willen van een saaie website, zonder een overkill aan animaties.
Vaak wordt een sprekende, maar rustige afbeelding gekozen als achtergrond. Zo krijgt de bezoeker rust tussen lange teksten. Onze tip: kies voor foto's met voldoende marges. Bij het dynamisch scrollen verdwijnen delen van de foto achter elementen op de voorgrond. Voorkom dus dat essentiële delen van de foto onzichtbaar worden.
Bron: www.wix.com
6. Overlappende teksten
Webdesign is lange tijd gegijzeld geweest door het raster waarin layouts mooi ingedeeld werden in nette, gelijkmatige ruimtes. Steeds meer breekt webdesign uit dit strakke patroon gebruik te maken van designs waarin overlappende en overvolle teksten voorkomen.
Typografie wordt over beeldmateriaal geplaatst tot het punt waarop het bijna onleesbaar wordt. De trend doorbreekt uniformiteit zonder dat de hele stijl chaotisch wordt. Het voegt net dat tikkeltje creativiteit toe wat een bezoeker extra triggert.
Deze stijl is ideaal voor merken met een rebels of avontuurlijk archetype. Door het doorbreken van de verwachtingspatronen op de website benadruk je ook de gedurfde aanpak in je bedrijfsvoering.
Bron: www.eye-sprint.com
7. Uitgewerkte 404 error pagina
“ERROR! Deze pagina kan niet gevonden worden.” Je bent dit zeker al eens tegengekomen. Frustrerend! Maar er is beterschap op komst in 2023. Webdesign begint zich sterker te focussen op de pagina’s waarop we per ongeluk terechtkomen op weg naar een andere bestemming. De bedoeling is om deze pagina’s esthetischer te maken, zodat een vervelend momentje toch positiviteit uitstraalt en de bezoeker aanmoedigt om actief te blijven op de website.
Een leuk opgemaakte 404-pagina zal de wereld misschien niet veranderen, maar maakt het leven wel net iets leuker. Digitale vreugde die de plaats inneemt van menselijke fouten!
Bron: www.websters.be
8. Video
Het is al langer bekend dat video’s de betrokkenheid van gebruikers vergroten. Video heeft intussen al de sociale media kanalen overgenomen en ook op websites is video content al rijkelijk aanwezig.
Wat is er dan anders in 2023? Video’s worden efficiënter ingezet en er zal meer nagedacht worden over waar wel of niet een video toe te voegen om de laadtijd van een website niet te hard te beïnvloeden. Je zal video’s terugvinden in het groot op de homepagina als achtergrond, of eerder aanvullend bij bepaalde delen als illustraties naast beknopte paragrafen.
We verwachten ook dat verticale video’s zullen opduiken in websites. Nu verticale video’s reeds de norm zijn op sociale media. Verticale video’s zijn vlot toegankelijk voor mobiele website versies en passen op desktop mooi naast begeleidende teksten.
Bron: www.corp.kaltura.com