In de wereld van marketing vormt vooruitkijken de sleutel tot succes. Terwijl we de deuren van 2023 achter ons sluiten, richten we onze blik naar de trends die op ons afkomen in 2024.
1. Videocontent wordt nog onmisbaarder
In 2024 is de boodschap duidelijk: wie wil opvallen en impact wil hebben, moet zich laten leiden door een sterke videostrategie. Het begrijpen van de kracht van visuele storytelling, wordt cruciaal voor merken die streven naar groei en betrokkenheid in de digitale arena. Sociale media kanalen zullen nog meer tools aanbieden om gebruikers te betrekken bij het creëren, delen en beleven van videocontent. De verscheidenheid aan formaten zal verder toenemen, van korte en informatieve video's tot langere, diepgaande verhalen, en interactieve, door gebruikers gegenereerde content.
2. Focus op het verhogen van conversies
In het komende jaar blijven de conversies de leidraad voor effectieve gerichte reclame. Voor bedrijven betekent dit een voortdurende focus op het optimaliseren van gebruikerservaringen op zowel websites als sociale mediaplatformen. Gebruiksvriendelijkheid en aantrekkelijkheid zijn de sleutelwoorden. Websites moeten intuïtief, makkelijk navigeerbaar, en bovenal, gericht zijn op het aanzetten tot actie. Ook op sociale mediaplatformen zal de nadruk liggen op het creëren van boeiende content die de aandacht trekt, naast het uitlokken van verdere acties.
Bedrijven die hun websites en sociale mediakanalen transformeren in aantrekkelijke en conversiegerichte ervaringen, zullen in 2024 de winnaars zijn!
3. Groei van social media shopping
Het landschap van e-commerce heeft zich verplaatst naar de platforms waar mensen de meeste tijd doorbrengen. Sociale mediakanalen zijn niet langer alleen een plek voor interactie, maar ook voor directe aankopen. Deze evolutie biedt consumenten de mogelijkheid om instant van inspiratie tot aankoop over te gaan, zonder het platform ook maar een seconde te verlaten. Het is een verschuiving naar een meer gepersonaliseerde winkelervaring.
Voor merken betekent dit ook verschuivingen in hun marketingstrategieën. Het is niet langer alleen het opbouwen van merkherkenning, maar ook het stimuleren van directe verkoop.
4. Artificiële intelligentie wordt nog intelligenter
Het is geen verrassing dat artificiële intelligentie (AI) afgelopen jaar een revolutionaire impact heeft gehad op het medialandschap. Denk maar aan ChatGPT, de AI mogelijkheden van Adobe, AdCreative en DALL-E. Naar verwachting zal dit in 2024 niet anders zijn. Echter nemen we niet meer klakkeloos volledige zinnen over van ChatGPT of andere AI tools, maar gebruiken we het eerder als inspiratietool. Desondanks zal artificiële intelligentie zich verder blijven ontwikkelen.
5. Hybride marketing
2024 wordt gezien als het overgangsjaar naar hybride marketing. In de moderne samenleving zijn consumenten zowel online als offline actief. Hybride marketing combineert traditionele marketingmethoden, zoals printreclame en evenementen, met digitale strategieën, zoals sociale media, e-mailmarketing en zoekmachineoptimalisatie. De relevantie van hybride marketing ligt in het vermogen om een breder publiek te bereiken en te betrekken.
Kortom, hybride marketing is relevant omdat het flexibiliteit biedt in een dynamisch marketinglandschap en bedrijven in staat stelt zich aan te passen aan de veranderende behoeften en voorkeuren van consumenten. Het wordt daarom sterk aanbevolen om in 2024 hybride marketing te omarmen.
6. Verandering in de privacy wetgeving
Het zit er al een tijdje aan te komen, maar vanaf 2 januari 2024 stopt ook Google Chrome met de ondersteuning van third-party cookies. Deze cookies worden geplaatst door andere domeinen dan het domein dat je effectief bezoekt, zoals bijvoorbeeld Facebook of TikTok. De informatie die via deze cookies wordt verkregen, wordt vaak gebruikt om gerichte advertenties op jou af te stemmen.
Browsers zoals Firefox en Safari hebben reeds langer de ondersteuning voor deze functionaliteit stopgezet, wat betekent dat we nu nog meer nadruk moeten leggen op first-party cookies. First-party cookies zijn kleine tekstbestanden die op het systeem van de bezoeker worden geplaatst om de activiteit op een specifieke website of domein te volgen, dus cookies van het domein dat je bezoekt. Deze first-party cookies blijven behouden, waardoor je nog steeds in staat bent om via je eigen domein persoonlijke gegevens over je bezoekers te verzamelen.
Wil je meer weten over marketing of hoe jouw marketing onder handen te nemen? Neem gerust contact met ons op en we overlopen de mogelijkheden.